יישור שיניים – תשובות ל-5 השאלות הנפוצות ביותר – חלק 2

בשבוע שעבר דנו בשתי השאלות הראשונות המעסיקות פציינטים בתחום יישור השיניים – לגבי התזמון הנכון לטיפול יישור השיניים וסיכויי ההצלחה של הטיפול.

היום נשמיך לענות על שלוש השאלות הנפוצות הנוספות: משך הטיפול, המראה, מה אמורים להרגיש והוראות.

במסגרת עבודתי, אני נתקלת בילדים ובמבוגרים העומדים לעבור יישור שיניים ולכולם יש את אותן השאלות:

1. תזמון- מתי מתחילים ליישר שיניים?

2. אמונה- האם השיניים תתישרנה? אם ניישר-האם יתעקמו שוב?

3. משך הטיפול- כמה זמן אורך טיפול אורתודונטי? מתי אראה תוצאות?

4. מראה- איך זה נראה? איך אני אראה?

5. חששות- האם זה יכאב? מה מותר ומה אסור לאכול במשך הטיפול?

3. משך הטיפול- כמה זמן אורך טיפול אורתודונטי? מתי אראה תוצאות?

משך הטיפול האורתודונטי יכול להשתנות מאדם לאדם, תלוי בתכונות האישיות שלו ובמקרה. בדר"כ טיפול יכול להמשך בין שנה לשנתיים. במהלך תקופה זו יש ביקורות תקופתיות אחת לחודש עד אחת לחודשיים. יש מקרים קלים או טיפולים חלקיים בהם לא מתעמקים ומישרים את כל השיניים, ולכן הטיפול יכול להיות קצר יותר. ויש מקרים מורכבים יותר ולעיתים ארוכים יותר. גם אחרי שהתיישרו השיניים ממשיכים לבוא לביקורות בהן בודקים את הקיבועים והפלטות ושלא זזו השיניים. בדר"כ מדובר על עוד כשנתיים והתדירות של הביקורות יורדת עם הזמן כלומר, מאחת לחודש, לאחת ל 3- 4 חודשים ולאחת לחצי שנה.

4. מראה- איך זה נראה? איך אני אראה?

הגשר שכולם מדברים עליו בנוי מסמכים/ברקטים. ישור השיניים עובד ע"י הפעלת כח מבוקר על השיניים וע"י כך הן זזות למקום שאנו רוצים ומקבלים שיניים ישרות. לילדים נפוץ ביותר השימוש בברקטים מתכתיים עם/ בלי גומיות. למבוגרים ניתן להשתמש בברקטים המתכתיים או בברקטים שקופים (אסתטי). כדאי להתייעץ עם האותודנט.

כמו כן, לאלה שצריכים ברקטים ולא רוצים שיראו אותם בכל מחיר, ישנה שיטה הנקראית ברקטים לינגואלים שבה מדביקים את הברקטים על הצד הפנימי של השיניים.

http://bracesprices.net/lingual-braces/lingual-braces-go-unnoticed

ישנה גם טכניקה שנקראית Invisalign בה לובשים פלטות שקופות ובעזרתן מישרים את השיניים. http://www.invisalign.com.

מכשיר להרחבת לסת (RPE)- מרחיב לסת עליונה ומתקן סגר צלבי.

http://wikisites.mcgill.ca/Dentalpedia/index.php/RPE

ישנם מכשירים חיצוניים שונים כגון רסן – תפקיד הרסן הצוארי להכניס את השיניים הטוחנות פנימה/אחורה כך שייוצר מקום שיאפשר להוזיז את השיניים הקדמיות למקום. http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodontic_headgear

ישנם עוד מכשירים וטכניקות שלא הזכרתי. דרך הלינקים השונים תוכלו ללמוד עליהם.

http://kidshealth.org

http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodontic

5. חששות- האם זה יכאב? מה מותר ומה אסור לאכול במשך הטיפול?

ולשאלת המליון, האם זה יכאב? התשובה היא…. הדבקת הברקטים על השיניים איננה כואבת. כדי שהשיניים תזוזנה ותתישרנה מפעילים עליהן כח מבוקר. כח זה יכול ליצור אי נעימות לזמן קצר (שעות עד מס' ימים). ניתן להתגבר עליו לבד או ע"י מתן משכך כאבים. בסופו של דבר, הגוף מסתגל ומתרגל. איך לא נפיל ברקטים (תאונות שסתם מאריכות את הטיפול) – מומלץ להמנע ממסטיקים וטופים או מאכלים דביקים אחרים. כדאי לחתוך קטן ולנגוס על שיניים אחוריות מאכלים ופירות קשים כמו: תפוחי-עץ, גזר, קשה של לחם… להמנע מפיצוחים, פופקורן וחטיפים קשים אחרים. מומלץ גם שלא לשחק ביד עם המכשירים שבפה – זה מסוכן ויכול לפצוע. חשוב לשמור על פה נקי ובריא. לצחצח בוקר וערב, וללכת לשיננית 3-4 פעמים בשנה במהלך הטיפול. השיננית יכולה להמליץ וללמד להשתמש במברשות המיועדות לטיפול אורטודונטי.

שלכם בחיוך , ד"ר ורדה

כתיבת תגובה