איטום חריצים וחרירים בשיניים – דברים שרציתם לדעת

איטום חריצים וחרירים נעשה לשם מניעת עששת (חור בשן) בילדים ומבוגרים בשיניים הקבועות הטוחנות. את האיטום עושים במשטח הלעיסה של שיניים אלו. אם תסתכלו במראה או תעבירו לשון על השיניים שלכם, תוכלו לראות/להרגיש חריצים בשן. זוהי מורפולוגיה נורמלית.

כאשר החריצים עמוקים וצרים קשה לסיבי המברשת לנקות את התחתית שלהם, לכן שאריות המזון לא מסולקות מהחריצים והחרירים האלה בצחצוח, החידקים "חוגגים" עם המזון שנשאר ועששת מתפתחת. פשוט מאוד! בעת הכנת השן לאיטום ניתן  גם לגלות עששת התחלתית שהתפתחה בשן ולא נראתה בצילומי הרנטגן. במקרה זה, במקום איטום יעשה שחזור (סתימה רגילה).

הקריטריון המקובל היום בעולם לטיפול באיטומים הינו ילד או מבוגר בעל נטייה לעששות (חורים) בשיניים. כמו כן, השן הטוחנת הקבועה צריכה לבקוע מספיק בפה כך שניתן יהיה לבודד אותה במהלך הטיפול (ניתן לראות אותה בפה במלואה) ולטפל בה. בדר"כ, לא מקובל לעשות איטומים בשיניים חלביות, אלא אם יש סיבה המצדיקה זאת.

איך מבצעים איטומי חריצים וחרירים:

במהלך הטיפול לאיטום חריצים בשיניים, מבוצעות הפעולות הבאות, בדרך כלל, ללא צורך בהרדמה מקומית:
הכנת השן
– ניקוי השן ע"י מברשת מיוחדת, אח"כ הנחת חומר חומצי ע"ג השן ושטיפתו. חומר זה מאפשר הקשרות חומר האיטום לשן. לעיתים יש  צורך בשמוש במקדח מיוחד לשם הגדלת החריץ, ניקוי וברור לגבי קיום עששת התחלתית. אין צורך באלחוש מאחר והפרוצדורה נעשית בחלק שטחי בשן ללא עצבים.

ביצוע האיטום – הנחת חומר האיטום באזורים המיועדים והקשייתו על ידי אור. חומר האיטום עשוי מחומר מרוכב המוקשה ע"י אור.

חשוב לזכור:

1.איטום חריצים וחרירים הינו טיפול מניעתי בשטח הלעיסה של טוחנות קבועות. לאותה השן יש עוד משטחים בהם יכולה להיוצר עששת. צריך להמשיך בצחצוח ושמוש באביזרי העזר הנוספים הקימים בשוק (קיסם, חוט-דנטלי ושטיפות פה- פלואורידים).

2. צריך לבדוק את האיטומים אחת לשנה לתקן ולהחליף במידת הצורך. בהזדמנות זו ניתן לבצע בקורת שגרתית ושיננית.

3. להקפיד על תזונה נכונה והמעטה במתוקים.

 והנה עוד כמה לינקים למי שרוצה ללמוד עוד.

http://www.dmd4u.com/index.php/oralinfo/pedo/prevention/sealant

http://www.healthyteeth.org/prevention/pitFissure.html

http://summaries.cochrane.org/CD001830/pit-and-fissure-sealants-for-preventing-dental-decay-in-the-permanent-teeth-of-children-and-adolescents

http://www.ngc.gov/content.aspx?id=24496#Section420

שלכם בחיוך,

ד"ר ורדה

כתיבת תגובה