השפעת משקאות קלים ומשקאות אנרגיה על השיניים

השפעת משקאות קלים ומשקאות אנרגיה על השיניים

משקה קל הוא משקה שאינו מכיל אלכוהול (או פחות מ- 0.5% אלכוהול ביחס לנפח הכללי) ומוגש בדר"כ קר. הוא עשוי בדרך כלל ממים בצירוף חומרי טעם וחומר ממתיק (סוכר, רכז תירס או ממתיק מלאכותי). חלק ניכר מהמשקאות הקלים הם משקאות תוססים, כלומר כאלה שמומסים בהם פחמן דו-חמצני, חומצה פוספורית או חומצה טרטרית. בקבוצת המשקאות הקלים נכללים גם מאלט ומיצים, אך משקה המכיל חלב אינו נכלל, בדרך כלל, בקבוצה זו.

משקה אנרגיה הוא משקה קר המכיל כמויות גדולות של קפאין וחומרים ממריצים אחרים, רד בול,בלו… הם דוגמאות למותגים מסוג זה. משקאות מסוג זה משמשים ספורטאים רבים בעולם כפתרון תזונתי וכמקור לאנרגיה. לרוב חל בלבול בין משקה ספורט ומשקה אנרגיה.

(הערה : משקאות ספורט הם לרוב משקאות איזוטוניים/היפוטונים המורכבים מ-4% עד 8% פחמימות בעלות ספיגה מהירה ומכילים מלחים ומינרלים שאובדים בזיעה. הם מיועדים לעוסקים בספורט לפני, תוך כדי ואחרי פעילות גופנית ארוכה לשם שמירה על מאזן נוזלים תקין ועל רמות נכונות של סוכרים ומלחים. קיימים גם משקאות ספורט המיועדים להתאוששות לאחר הפעילות. אלו לרוב יכילו, בנוסף לסוכרים ולמלחים, גם חומצות אמינו ושילוב של מינרלים שונים. הם מיועדים לספורטאים בעיקר לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית ועוזרים לקצר וליעל את תהליכי ההתאוששות על ידי מילוי מאגרי האנרגיה בשריר וזירוז תהליכי הבנייה והשיקום שלו. www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4115172,00.html . לא אדון במשקאות אלו )

ההשפעות על השינים:

החומצה: החומציות של משקאות אלו גורמת לפגיעה באמייל, השכבה החיצונית של השיניים, ע"י הוצאת יוני הסידן (קלציום) שבו ולהחלשתו/ריכוכו. יש הטוענים שהרוק שבפה מתקשה בניטרול פעילותן של חומצה פוספוריט וחומצה ציטרית המשולבות יחד במשקה.

הסוכרים: הסוכרים שבמשקה מפורקים ע"י החידקים שבפה ונוצרת חומצה הגורמת לעששת (חור בשן), זאת בנוסף לחומצה הקיימת במשקה מלכתחילה ומרככת ומחלישה את האמייל המגן על השן.  במשקאות בעלי ממתיק מלאכותי אין אומנם סוכר זמין לחידקים, אך הם מכילים את אותן החומצות שבמשקאות בעלי סוכר.

במשקאות אנרגיה המכילים קפאין: קפאין יכול לגרום להכתמת האמייל.

המלצות למניעה והקטנת סיכון פגיעה בשיניים:  ההמלצה הגורפת הינה-  הפחתת צריכת משקאות אלו וצריכת מים במקומם.  אך, אם שותים משקאות אלו עדיף ל…

  1. להשתמש בקשית שתייה – מונע מגע ישיר עם השיניים. מומלץ שלא להחזיק את המשקה זמן רב בפה, השן נחשפת יותר זמן לחומצה וסוכר דבר המאפשר פגיעה בשן.
  2. לשלב את השתיה עם האוכל.
  3. להשתדל לסיים את המשקה מהר ולא ללגום מעט לאורך היום- הקטנת תדירות החשיפה לחומצה וסוכר.
  4. לשתות מים/לשטוף פה במים או ללעוס מסטיק ללא סוכר אחרי צריכת משקאות אלו – עוזר בניטרול החומציות.
  5. יש הממליצים שלא לצחצח שיניים מיד אחרי צריכת משקאות קלים ומשקאות אנרגיה- שילוב של החומצה השוחקת את האמייל של השן בנוסף לפעולה המכנית של הצחצוח מחלישה אותו יותר דבר העלול להוביל להגדלת הפגיעה בפני השן. כדאי להמתין כמחצית השעה לפני צחצוח השיניים.

ולסיכום, המנעו או הפחיתו צריכת משקאות אלו, אל תחזיקו אותם הרבה זמן בפה ושיטפו במים או תלעסו מסטיק ללא סוכר אחרי.

http://www.profweiss.co.il/articles_he.php?n=soft_drinks_damage

http://www.abc.net.au/health/talkinghealth/factbuster/stories/2009/07/15/2627735.htm

שלכם בחיוך,  ד"ר ורדה

כתיבת תגובה