שאלות ותשובות בנושא הלבנת שיניים – (Teeth whitening (bleaching

נושא הלבנת השיניים מעניין נשים, גברים וילדים כאחד. לא אחת שואלים אותי מטופלים וילדיהם שאלות לגבי הלבנת שיניים:

  1. באיזה גיל אפשר להתחיל להלבין שיניים?
  2. האם כולם יכולים להלבין שיניים?
  3. איזה שיטות קיימות בשוק?
  4. האם יש תופעות הלוואי?
  5. כמה זמן זה יחזיק מעמד? האם ניתן לעשות משהו כדי לשמר את התוצאה?

הלבנת שיניים היא טיפול אסטתי להבהרת צבע הבסיס של השן (שכבת הדנטין). במדינת ישראל הלבנת שיניים מותרת להעשות רק ע"י רופא שיניים. לפני שמתחילים בתהליך, רצוי לטפל בעששות קימות ולעשות טיפול ניקוי אבנית אצל השננית. חומר ההלבנה עובד רק על חומר שן, לא על סתימות קיימות, לא על כתרים וגשרים או שיניים תותבות. כדאי להיוועץ עם רופא השיניים לגבי התוצאה האסתטית העתידית, אם יהיה צורך להחליף שחזורים קיימים בפה שלא יולבנו ועלולים יהיו ליצור פערי גוונים.

במאמר זה אתייחס לכל השאלות הנ"ל:

1.גיל: ישנן דעות חלוקות לגבי הגיל המינימלי בו ניתן להתחיל להלבין שיניים. איגוד רפואת השיניים האירית ממליץ להמתין לגיל 18. אחרים טוענים שגיל 14-16. אבל ההמלצה הגורפת הינה לא לפני גיל 14.

הסיבות נוסבות סביב עניין גיל סיום בקיעת השן והתפתחותה; רגישות יתר בשן צעירה העלולה להפגע בשל רקמת מוך/ רקמת עצב גדולה; במצב בו עדיין קיים משנן מעורב (עדיין יש בפה שיניי חלב) יווצרו פערי גוונים; שימוש יתר שלא לצורך וכדומה. לפני שנער/ה מחליטים שרוצים להלבין שיניים כדאי לוודא שבאמת יש צורך בתהליך זה על פני ביקור אצל השננית, או שמוש במישחות שיניים בעלות אפקט מלבין.

לגבי מבוגרים, הלבנת שיניים אפשרית בכל גיל, כל עוד השיניים קימות בפה.

2.למי לא מומלץ להלבין שיניים? נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הסובלים מאלרגיה למי חמצן או ללטקס. נוסף לכך, התהליך אינו מתאים לאנשים עם שיניים מלאכותיות, עם שברים בשיניים, עם שחיקת שיניים, למעשנים כבדים או לאנשים ששכבת האמייל שלהם מצומצמת (דקה מאוד או בחסר). לאנשים בעלי הכתמה כבדה אפורה, למשל כתוצאה מתרופות אנטיביוטיקות (טטראציקלין) שנטלו בילדות התוצאה יכולה להיות פחות טובה.

3.השיטות הקימות בשוק: ישנן שלוש שיטות הנפוצות היום בישראל להלבנת שיניים ויטאליות (שיניים חיות, שלא עברו טיפול שורש): הלבנה ביתית, הלבנה ביתית בשילוב מרפאת השיניים ,הלבנה במרפאה. כמו כן, קיימת שיטה להלבנת שן לא ויטאלית (שן שעברה טיפול שורש) וכהתה. בכל השיטות השימוש הינו בחומרים על בסיס מי חמצן (hydrogen peroxide או  carbamide peroxide).

הלבנה ביתית – בבתי המרקחת השונים ניתן להשיג היום ערכות להלבנת שיניים ביתית. ערכות אלו מכילות רצועות מדבקות המכילות חומרי הלבנה בריכוז נמוך 6% המונחות על גבי השיניים לפי הוראות היצרן למשך כשבועיים לקבלת תוצאה רצויה. ניתן גם להשתמש במשחות שיניים מלבינות אם כי הן אינן מכילות ברובן מי חמצן. מישחות שיניים אלו מכילות חומרים אברזיביים (גסים) הפועלים לניקוי ושחיקת האמייל (השכבה החיצונית) של השן.

יתרון: זול יחסית ליתר השיטות, משמש לשימור ותחזוק תוצאות הלבנה מידיי פעם.

חסרונות: חומר פעיל בריכוז נמוך מאוד ולכן התוצאה לא תמיד מובהקת, תיתכן רגישות עקב דלף חומר הלבנה לחניכיים.

וידאו הדגמה: How to Use Crest Whitening Strips

הלבנה ביתית בשילוב מרפאת השיניים – הטיפול מתבצע הן במרפאת השיניים והן בבית המטופל. הרופא מייצר סדים שקופים לפי מידות שנלקחו מפה המטופל תוך התאמה מקסימלית לחניכיים. המטופל מקבל שפורפרת ובה נמצא חומר ההלבנה על בסיס מי חמצן בריכוז 15-20%. על המטופל לשים את חומר ההלבנה בתוך הסד, להרכיב את הסד בפיו ולשהות עם הסד כשעה ביום למשך שבועיים – שלושה שבועות.

כל שבוע מבוצעת ביקורת לבחינת התקדמות הלבנת השיניים ובדיקת רגישויות אם קימות. כשבועיים לאחר סיום ההלבנה הצבע מתיצב וזהו הצבע הסופי. ניתן להפסיק את ההלבנה גם בשלב מוקדם יותר אם המטופל הגיע לצבע שמוצא חן בעיניו או במידה ונוצרת רגישות יתר בשיניים.

יתרונות: שיפור ניכר בגוון השן, תוצאה הדרגתית הניתנת לשליטה, ניתן לשנות ריכוז החומר הפעיל דבר המאפשר שליטה בקצב ההלבנה, ניתן להשתמש בסדים להלבנה חוזרת מידי מספר שנים אם לא חלו שיניים בפה.

חסרונות: דורש שיתוף פעולה ומיומנות רבה מהלקוח, קבלת תוצאה איטית, נטייה לרגישות בשיניים ובחניכיים עקב דלף הג'ל המלבין לכיוון החניכיים לכן יש לשים לב להוראות הרופא ולא לשים כמות רבה של חומר.

וידאו הדגמה: How to Use Teeth Whitening Trays

הלבנה במרפאה– התהליך מבוצע כולו במרפאת השיניים. מניחים על החניכיים חומר מבודד כדי להגן עליהן מפני חומר ההלבנה בריכוז 35% הנמרח על המשטח הקדמי של השיניים, מרכיבים משקפי מגן ומאירים על השיניים באור כחול או בלייזר. השמוש באור הלייזר/אור משפעל ומאיץ את פעולת חומר ההלבנה. משך הטיפול 30 עד 60 דקות או עד שמשיגים את הגוון המבוקש, הקודם מבניהם. בתום הטיפול שוטפים את הפה במים ועוברים טיפול אפליקציה של פלואוריד להפחתת רגישות בשיניים.

יתרונות: תוצאות מיידיות שאינן דורשות שיתוף פעולה ומיומנות כלשהי מהלקוח, ניתן לבצע הלבנה סלקטיבית של חלק מהשיניים במקרים בהם צבע השיניים איננו אחיד, ניתן לשלב עם הלבנה בייתי בשיטת הסדים האישיים לתוצאות מרשימות במיוחד.

חסרונות: דלף של החומר לכיוון החניכיים עלול לגרום לכוויה בחניכיים, לעיתים מתקבלת רגישות בשיניים למשך 24-48 שעות.

וידאו הדגמה: power whitening

וידאו הדגמה: Teeth Whitening Procedure

הלבנת שן שעברה טיפול שורש – במקרה זה יש אפשרות להחדיר לתוך חלל כותרת השן חומר הלבנה על בסיס מי חמצן בריכוז גבוה 35% ולסגור את השן בחזרה ע"י סתימה זמנית. כעבור שבוע מבצעים שטיפת החומר מהשן ומעריכים את הגוון שהתקבל. ניתן לחזור על התהליך עד שמתקבל הגוון המבוקש.

אין שיטה אחת הטובה יותר מהשאר. בחירת הטכניקה צריכה להעשות בהתאם למצב הפה והשיניים דרישות המטופל וידע הרופא.

4.תופעות לוואי: התופעה הנפוצה ביותר הינה רגישות מוגברת לחום ולקור כתוצאה משימוש בחומר ההלבנה (חומר מחמצן). התופעה עוברת בדרך כלל לאחר מספר ימים. במקרה של הלבנת שיניים ביתית בה מתפתחת רגישות חריפה אשר אינה נובעת מעששת או סדקים, יש להפסיק מייד את הטיפול למספר ימים, להשתמש במי פה המכילים פלואוריד ולשוב לטיפול עם ריכוז חמצן נמוך יותר, או לבצע הלבנה לסרוגין במשךהשבוע.

תופעות לוואי נוספות שיכולות להגרם עקב טיפול להלבנת שיניים הן: תחושת צריבה בחניכיים ולעיתים הופעת שלפוחיות, זאת במקרה שהחניכיים נחשפו לחומר ההלבנה (דליפת חומר ההלבנה מהסד/מרצועת המדבקה בערכה הביתית/ אי שימוש במבודד בשמוש בהלבנה מהירה במרפאה), שינוי בתחושת הטעם, אי נוחות בחיך העליון, גירוי ויובש.

אין אפשרות לחזות מראש את תוצאות ההלבנה. בייחוד בשינים בעלות מרקם וצבע לא אחידים. במקרה והתוצאה אינה מספקת פונים לשיפור מראה החיוך עם  ציפויי חרסינה הנותנים תוצאה יפהפייה.

5.כמה זמן זה יחזיק מעמד ואיך נשמור על התוצאה שקיבלנו לאורך זמן: משך הזמן שההלבנה תחזיק קשור לשיטה בה בוצעה ההלבנה, ולמאפיינים שקשורים בפציינט כגון מרקם השן (מרקם מחוספס נוטה לצבור כתמים), הרגלי צחצוח, עישון ועוד. בממוצע תחזיק תוצאת ההלבנה כשנתיים-שלוש במעשנים, וכ: 5-7 שנים בלא מעשנים.

הנה כמה טיפים לשמירה על התוצאה:
צריכת משקאות ומאכלים בעלי פיגמנטזיה חזקה, כגון קפה, תה, יין אדום, קולה, קטשופ וכ"ו מהווים מקור עיקרי להכתמת השיניים והצהבתן. במקומם ניתן לשתות מים, קפה/תה חלש או תה ירוק, להשתמש ברוטב שמן זית או שמנת במקום רוטב עגבניות. מומלץ להמעיט בעישון מאחר וגורם להכתמת השיניים. חשוב לשמור על הגיינת הפה ולצחצח לפחות פעמיים ביום.

לעוד מידע ניתן לפנות לקחשורים הבאים:

http://dentistry.about.com/od/cosmeticdentistry/a/toothwhitening.htm

http://www.dentallearning.org/course/fde0040/c1/index.htm

http://www.fermondental.com/he/articles/1/all_the_truth_about_white_teeth

שלכם בחיוך,

ד"ר ורדה

תגובה אחת

כתיבת תגובה