מה לעשות עם ילד שמפחד מרופא שיניים?

מה לעשות עם ילד שמפחד מרופא שיניים?

סיפור שקרה לי לא מזמן. ילד חמוד בסביבות גיל 10, הגיע לטיפול אצלי אחרי שלא נתן לרופאה אחרת לטפל בו. לכאורה מקרה קל, אך לא כך הוא הדבר.

ילדים הם אנשים קטנים עם רגשות וזכרונות. חוויה "רעה" במרפאה יכולה להחרט בזכרון כטראומה ולהשפיע על עתיד ביקוריו אצל רופאי שיניים. לכן, יש ורצוי לקחת ילדים לרופא שיניים לבדיקה של מס' דקות, אפילו אם אין שום חשד לכלום או כאב או בעיה כלשהי. בגלל שאין שום בעיה, הרופא/ה יכולים להעביר את הבדיקה בנעימים, לשחק קצת עם הילד/ה, להיות פנויים וקשובים אליכם ואל הילד ובכך החוייה של ביקור אצל רופא השיניים נרשמת כדבר חיובי, מהנה ואפילו לא מפחיד וכואב כמו שסיפרו חברים.

להורים שילדם חווה טראומה או מסרב ללכת לרופא כי מפחד, רצוי לברר סיבת הפחד, ממה בדיוק.

כדאי לידע את רופא השיניים מראש שיש חשש, שהילד מפחד  מהרעש, מהחלוק, מהמסיכה שעל הפה ,מהזריקה….בכלל, אני לא אוהבת להשתמש במונח זריקה. זו לא זריקה, זו הרדמה והשן הולכת לישון.

כדאי לבדוק אם הרופא שאליו הולכים מטפל בילדים בכלל, וספציפית במקרים כמו שיש לילדכם ולקבוע תור בשעה שנוחה לילד ולכם: לא מאוחר מידי בערב ולא 7 בבוקר כשעוד עייפים.

לילדים קטנים (2-5), לפעמים יש קושי בשיתוף פעולה וישיבה ממושכת על כסא המטופל (ביננו… גם לחלק מהמבוגרים). במקרים אלו יש טכניקות שונות, גז צחוק, הרדמה כללית, טשטוש, תרופות ויש גם מצבים בהם נוכל לטפל עם המון המון סבלנות. רצוי שההורים יתמכו ברופא ובילד ולא יזכירו מילים הקשורות בכאב, פחד ולא יבטיחו הבטחות מעל הפופיק, לא נוכל לעמוד בהם.

 לילדים בבית ספר יסודי והלאה, ניתן להפיג חששות ומתחים ע"י הסברים והדגמות. לכן, כדאי לנסות טיפול ראשית ללא גז צחוק, תרופות וכ"ו, אלא אם כן ידועה בעיה כלשהי מראש הדורשת התערבות שכזו. גם כאן, רצוי שההורים יתמכו ברופא ובילד ולא יזכירו מונחים הקשורים בפחד וכאב. אל תבטיחו שלא יכאב ושבצ'יק נגמור ושהרופא לא יעשה משהו. אולי כן נצטרך לעשות את זה (הרדמה, קדיחה…), אולי הטיפול ימשך 10 דקות ולא 2 שניות… ותזכרו שלפעמים אנחנו צריכים גם להיות טיפה יותר אסרטיבים עם הילד/איתכם על מנת להרגיע ולסים את הטיפול.

ולסיום, הילד החמוד שבא אלי לטיפול קיבל הסברים, הבין את ההליך של הטיפול ומה הוא אמור לחוות/להרגיש, ויודע מראש אילו תחושות הן נורמליות, ועבר את הטיפול מהר ללא גז צחוק!

תודה לילד המקסים והגיבור, ותודה לאביו ולאמו שתמכו ושתפו עימי פעולה.

נ.ב. תמיד תגידו איזו מילה טובה לילד , גם אם הוא פחד ובכה. תזכרו שגם אתם הייתם פעם ילדים קטנים. פחד לא תמיד ניתן לשליטה, לא אצל הקטנטנים ולפעמים גם לא אצל הבוגרים.

שלכם בחיוך, ד"ר ורדה

כתיבת תגובה