שמירה על בריאות השיניים

הפציינט האידיאלי :)

הפציינט האידיאלי 🙂

מי לא היה רוצה שיניים בריאות ולחסוך כאב ראש אצל רופא השיניים? אני!

אז איך שומרים על בריאות הפה והשינים?

צחצוח שיניים:

הצחצוח בא כדי לסלק שאריות אוכל וחידקים הנצמדים לשיניים. "חורים בשיניים"(עששות) ודלקות חניכיים נגרמים בגלל שהשארנו חידקים ואוכל באזור החניכיים והשיניים.

מתחילים מגיל צעיר- להרגיל ילדים מגיל צעיר, מרגע שבוקעת שן ראשונה ולמי שרוצה להגדיל ראש עוד לפני, לצחצוח השיניים. אם בעזרת פד גזה יבש, אם בעזרת מברשת אצבע ואם ע"י מברשת שיניים קטנה לילדים. לפחות פעמיים ביום אחרי הארוחות.

צחצוח שיניים לילד עד גיל 2 יעשה ללא משחת שיניים, בשל חשש בליעת המשחה וחומריה.

לילדים מעל גיל 2 ועד 6 ישנן בשוק מבחר משחות לילדים, בכל מקרה, שימו לב שריכוז הפלואוריד במשחה יהיה נמוך.

מעל גיל 6 ניתן להשתמש במשחת שיניים רגילה. כמו כן, ניתן להוסיף שטיפת פה עם פלואוריד במידת הצורך, אם הילד מסוגל לירוק אותה ולא לבלוע.

לדעתי, צחצוח שיניים יעיל יותר אם נעשה אחרי ארוחת בוקר/ערב ובכך מסלקים את גורמי הבעיות.

לינק למחקר מענין בנושא משחת השיניים: מחקר: צחצוח שיניים יעיל דורש ריכוז פלואוריד מינימלי במשחה

ביקור אצל רופא שיניים ושיננית:

ביקורת חצי שנתית תעזור לכם להיות אם היד על הדופק ואף לשמור על חיוך בריא, שיניים נקיות ופחות הפתעות בעתיד. המלצה- למי שבינכם מצב הפה תקין/סביר ויש ילד קטן  שטרם ביקר במרפאת שיניים, קחו אותו איתכם לבדיקה/שיננית. כדאי שתידעו קודם את המזכירה/פקידה והיא תייעץ אם יש זמן לרופא/שיננית להושיב ילד על כיסא ולשחק איתו קצת. מפגש חויתי שכזה מונע פחד וחרדה אח"כ.

תזונה:

אם אין בעיה רפואית כלשהי, אכלו מגוון, שמרו על פרמידת המזון וצריכת קלוריות נכונה.

לינק מענין: פירמידת המזון

לשם עניינו, בריאות השיניים, כמו בפרמידת המזון תשתדלו לשמור על פחות מתוקים:ממתקים למיניהם, עוגות ועוגיות, חטיפים עם הרבה סוכר ומשקאות מתוקים. וכדי לשמור על שיניים לבנות יותר, עשנו פחות, צרכו פחות מאכלים ומשקאות עם צבעים: קפה, תה, קולה, יין אדום וכדומה.

 המנעו מחבלות בשיניים והרגלים הפוגמים במראה השן:

יש מי שכוסס ציפורניים, יש מי שמחזיק סיכות בפה ומי לא אוהב לפצח גרעינים מול משחק כדורגל/ כדורסל מותח. כל זה טוב ויפה, אך לאורך זמן, הרגלים אלו פוגעים בשן. לפעמים אני יכולה לדעת שאדם מפצח גרעינים לפי פגם באמייל.

לילדים ומבוגרים העוסקים בספורט בו תתכנה פגיעות באזור ראש ופה/שיניים (התאגרפות, כדורסל…) מומלץ להיוועץ עם רופא השיניים לגבי סד מניעתי לשיניים. מי ששוחק שיניים, כדאי להיוועץ עם רופא השיניים לגבי סד לילה לשניים.

 סיכום:

כדאי ורצוי לשמור על שיניים בריאות, הן חלק מהגוף שלנו, הן החיוך שלנו.

שלכם בחיוך,

דוקטור ורדה

כתיבת תגובה