פחד, כסף, זמן ורופאי שיניים

פחד, כסף, זמן ורופאי שיניים – איך הכל הולך ביחד ואיך להתגבר על כך?

הכתוב ממוען לזכר ולנקבה כאחד.

ישנם 3-4 דברים שמטרידים אנשים לפני שהם קובעים תור לרופא שיניים: פחד מרופא שיניים, כמה יעלה טיפול השיניים והזמן של הטיפול/ים. גורמים אלו ואחרים יכולים לגרום לאדם להמנע מטיפול שיניים לגמרי או לדחות אותו, מה שעלול להוביל לתוצאות כואבות יותר מבחינה פיזית, זמן וכסף.

 רציתי לשתף אתכם ברעיונות קצרים איך להתגבר על כל אלו.

פחד מרופא שיניים-

פחד (או חרדה) מרופא שיניים יכול לנבוע מכמה גורמים:

א.                   מכך שאינך מכיר את רופא השיניים אליו אתה אמור ללכת, או מצוי בבעיה – איך לבחור רופא שיניים?

ב.                   כאב עכשוי, פחד מכאב בזמן טיפול שיניים או לאחריו.

ג.                   פחד שהוטבע בך מסיפורי אחרים (הורים, חברים…)

פתרונות:

1.ללכת לרופא שאתה סומך עליו: איך תדע למצוא רופא כזה? לפי המלצות של חברים וקרובים, לחפש באתרי הר"ש (הסתדרות לרפואת שיניים) ואיגודים מקצועיים אחרים את שם הרופא. מהו הרקע האקדמי, המקצועי ואולי קצת על האישיות שלו. הפחתת אי-הודאות לגבי מי הרופא ומהי מומחיותו(במידת הצורך) תפחית דאגות.

2.מניעה: לא מן הסתם רופאי השיניים מבקשים ממך לבוא לבקורת כל ½ שנה. פחות  בעיות והפתעות, פחות מקרי עזרה ראשונה ולכן הפחתה בכאב.

3. תביא איתך משהו שירגיע אותך בזמן הטיפול: זה יכול להיות אדם אחר שיהיה נוכח בחדר ההמתנה או בחדר (באישורך ובאישור הרופא המטפל), או להצטייד בנגן מוזיקה זה או אחר … להקשיב למוזיקה או לתרגילי הרגעה ביוגה,למשל ופשוט ל"התנתק" מהסיטואציה בה אתה שרוי.

4. במקרים של חרדות קיצוניות ניתן לטפל באופן תרופתי, רצוי להיוועץ עם רופא השיניים שלך. 

 

כסף וטיפול שיניים-

הרבה אנשים חושבים שרופאי השיניים "עובדים עליהם בעיניים" בעניין המחיר. כמו כן, יש מטופלים בעלי ביטוח המכסה טיפולי שיניים והם אינם מבינים כמה הם משלמים, ולמה הם כן צריכים לשלם או להוסיף מעבר לתשלום הביטוח עבור טיפולים מסוימים.

פתרונות:

1.טיפול מניעתי: נכון, טיפול שיניים הוא לא זול, אבל אם תבוא לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים והשיננית, סביר להניח שלא תיפול עלייך הוצאה בלתי צפוייה. לאלה מכם בעלי ביטוחים, לרוב חברת הביטוח תכסה ביקורות ושיננית. 

2.דע את פוליסת הביטוח שלך וזכויותך: לכל ביטוח יש מס' פוליסות שונות. מומלץ לקרוא את הפוליסה שלך, לעקוב אחרי שינויים תקופתיים(רבעון וכ"ו), ליצור קשר עם חברת הביטוח על כל שאלה ו/או בעיה על מנת להבין למה לא מאשרים פרוצדורה זו או אחרת. לעיתים,  גם לנו הרופאים לא מובן למה חברת הביטוח לא אישרה את הטיפול.

3.לרצות את הטוב ביותר בשבילך(למשל, סתימה לבנה בשן אחורית): במקרים אלו במידה והטיפול לא מכוסה, תדרש לשלם עבור הטיפול מעבר לכיסוי הביטוח, או לשלם סכום מלא, ולפעמים זה בהחלט שווה את זה- אז תחייך ואל תרגיש פראייר.

נסיון לשכתב את 3 (חשוב לי להעביר פה את המסר)- אין מה לעשות, לעיתים תצטרך להוסיף מעבר לכיסוי הביטוח או סכום מלא בעבור הטיפול שנכון בשבילך או שרצית( למשל, סתימה לבנה בשן אחורית), ולפעמים זה בהחלט שווה את זה.

 

זמן וטיפולי שיניים-

מי מאיתנו אינו עסוק בעבודה ובחיי המשפחה או אחרים? פלא שאנחנו לא מוצאים זמן לרופא שיניים?! לא פעם מטופלים שאלו אותי אם אפשר לעשות 2-3 דברים בו זמנית (למשל, טיפול שרש ומבנה יצוק והכתר בפעם אחת, או לקצר תהליכים וזמני המתנה ממעבדה). התשובה היא, שלרוב התשובה היא לא. יש תהליכים ביולוגיים שהזמן נחוץ להם (ריפוי פצע, שתלים…) ואפילו הרופא לא יכול להם. יש מקרים שכך נהוג ונכון לעשות ע"פ הספר, כי אחרת התוצאה גרועה ואף מסוכנת.  אז מה עושים? איך אני אגרום לכך שלא אבלה את כל ימי ראשון אחה"צ או שני בוקר במרפאה במשך 3 החודשים הבאים?

פתרונות:

  1. אל תחכו לרגע  האחרון: הביקורת התקופתית חשובה, צילומי הרנטגן לפי הצורך, עוזרים. תהיו עם היד על הדופק וכך, תדעו מה קורה בפה שלכם. פעם בחצי שנה תמנע בילוי ארוך, מייגע ויקר.
  2. תשמרו על השיניים שלכם: על הדרכים השונות ארחיב בפעם הבאה ובאחרות.
  3. נו, זה קורה, זה קרה וזה יקרה: ואז יש לקבל ולהבין שאלה הם החיים.

שלכם,

ד"ר ורדה

כתיבת תגובה